Jeho cesta

James Tan v roli řečníka na téma tisk a fotografie

Počátkem roku 2000 nastoupil Tan do učení v komerčním fotografickém studiu. Během mimořádně krátké doby se vypracoval a stal se reklamním fotografem.

Na základě svých zásluh o architektonickou fotografii byl v roce 2007 jmenován společníkem britského sdružení Master Photographers Association (MPA) a o pouhé dva roky později byl v tomto sdružení uveden do tzv. skupiny Fellowship Rank coby první certifikovaný grafik. Pro Tana je to velká čest a ocenění jeho práce i odborných dovedností.

Tan následně v sídle MPA v anglickém Darlingtonu absolvoval další vzdělávání v oboru posuzování a hodnocení výkonu. Poté zasedal v porotě renomované soutěže International Photography Competition vyhlašované MPA a byl i mezi hodnotiteli soutěže WPPI Annual Print Competition v Las Vegas.

Ve svojí stávající roli zástupce MPA a vedoucího kvalifikačního oddělení pro asijsko-pacifickou oblast významně přispívá k udržení a rozvoji odborných dovedností fotografů tím, že členy i uchazeče důsledně a pečlivě školí v kompozici a tvorbě obrazu se zřetelem na komerční hlediska.

Grafik

Kdo chce grafické řemeslo dotáhnout k dokonalosti, musí bezpodmínečné nároky na kvalitu spojit s mimořádnou přesností – tak, jak ke grafice přistupuje James Tan. V roce 2006 se rozhodl pověsit fotoaparát dočasně na hřebík a příštích deset let se věnoval digitálnímu tisku. Nesčíslné práce dokládají jeho úspěšnost na tomto poli.

James Tan ve svém atelieru porovnává výtisky s jejich digitálními předlohami

Digitální věk – krátký rozhovor s Jamesem Tanem

„V dobách fotografování na film byla správa barev zcela nebo částečně nepřístupná. Fotografové toho s barvami moc nezmohli, neboť o tuto oblast se starali výrobci fotografických materiálů. Když se použilo vhodné osvětlení a film se vyvolal předepsaným způsobem, barvy vždy odpovídaly našemu očekávání. Negativy i inverzní filmy se předávaly přímo zákazníkům a agenturám, v jejichž režii probíhalo všechno ostatní. V éře digitální techniky se vše od základů proměnilo.

Fotografové a ateliery se najednou musí o správu barev starat sami – to je práce, na kterou dříve výrobci filmů vynakládali ohromné částky. O tom se ale dosud příliš nemluví a mnozí fotografové nejsou schopni nabídnout uspokojivé výsledky, protože své pracovní postupy nezmodernizovali dostatečně.

Nejpodstatnějším nástrojem a zároveň nejslabším článkem při práci moderního fotografa je monitor. Bez monitoru by nebylo možné pořízené snímky podrobněji prohlížet a zpracovávat. Kvalita monitoru se přitom bezprostředně promítá do kvality zpracování digitálních obrazových dat. Abych dal názorný příměr: nevyhovující monitor se při zpracování obrazu projeví podobně, jako když se pokusíte zpívat, aniž byste se přitom správně slyšeli. Nejspíš to nedopadne dobře.“

James Tan

Ty správné nástroje

ColorEdge CG277-BK

James Tan to říká jako obvykle zcela jasně: „Používám jen ty nejlepší výrobky, abych svým zákazníkům dodal nejvyšší možnou kvalitu.“ Zároveň ale nelpí na konkrétních značkách. Každé hledisko svojí práce hodnotí objektivně a s nekompromisní otevřeností – od papíru přes vlivu na životní prostředí až po zobrazovací a osvětlovací techniku. Právě proto se po větší část svojí kariéry grafika spoléhá na monitory značky EIZO, které v tomto oboru nastavují laťku. Momentálně pracuje s monitorem ColorEdge CG277-BK.

Monitory značky EIZO bodují barevnou věrností vyšší než jakékoli jiné zobrazovací systémy ve fotografii a tiskovém průmyslu. Vestavěná autokalibrace představuje jedinečné řešení dovolující samočinnou kalibraci většího množství monitorů (přibližně jednou týdně ve stanovenou dobu) zakončenou sestavením protokolu ještě před začátkem práce. Kalibrační a zkušební cyklus vyvinutý společností EIZO trvá jen pět minut, zatímco manuální kalibrace zabírá obvykle 15 až 90 minut. Tato investice se tedy díky časovým úsporám vrátí již po krátké době. Funkce se postará o vysokou mobilitu bez prostojů – například přímo na místě fotografického setkání.

James Tan se vedle práce grafika věnuje také výuce. Po celém světě pořádá kurzy a na své domovské univerzitě působil jako docent. Kromě toho pracuje pro různé tiskárny, galerie a další instituce jako poradce v oblasti tisku a správy barev.

CG277 Řada CG
AKČNÍ CENA
CG277-BK ColorEdge

27palcový monitor CG277 okouzlí nejjemnějšími rozdíly barevných odstínů a přesným barevným podáním s nejvyšší kvalitou a přesností obrazu. Díky trojrozměrné tabulce LUT a automatické kalibraci.

  • 68 (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. pozorovací úhel ve vodorovném směru: 178°
  • Formát 16:9
49990 Kč
52990,00 Kč
Běžná cena vč. 21 % DPH.
  • 68 (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. pozorovací úhel ve vodorovném směru: 178°
  • Formát 16:9