New York zachycují celé generace fotografů, protože je to nevyčerpatelný námět. Není divu, neboť magická přitažlivost New Yorku láká nespočetné zástupy lidí již po staletí. Také berlínský fotograf Tomaso Baldessarini podlehl fascinaci tímto městem.

Baldessarini si vytvořil jméno jako portrétní fotograf a za svá díla získal četná ocenění. Nejraději pracuje na větších a navzájem souvisejících projektech. Ve 32letém umělci však stále sílila touha vymanit se z těsného ateliéru. „V ateliéru máte své spolupracovníky. Snímky můžete okamžitě zkontrolovat a podle potřeby opravit, ovládáte nasvícení i snímané osoby. Pokud takhle ale pracujete několik let, hrozně si zúžíte svoje obzory,“ varuje vystudovaný fotograf.

New York: pozlátko a symbol amerického životního stylu

Proto si Baldessarini vzal k srdci radu svého kolegy, jenž ho nabádal k nahlédnutí za humna: „Jdi do toho! Skoč do toho po hlavě a uvidíš, co se stane!“. A tak se Baldessarini vypravil na podzim roku 2016 do New Yorku – do vytouženého města milionů lidí, do ztělesnění moderní doby a hojnosti, do pozlátka a symbolu amerického životního stylu. To vše hodlal prožít a fotograficky zaznamenat.

Baldessarini se na měsíc ponořil do pulzujícího srdce New Yorku mezi řekami Hudson a East River: do Manhattanu. Chtěl se jeho obyvatelům přiblížit co nejtěsněji a získat autentický prožitek bez příkras. Proto veškeré jeho fotografické vybavení tvořil jen aparát Leica Q. „Pevný širokoúhlý objektiv fotoaparátu Leica Q s ohniskem 28 mm mě nutí překračovat vlastní stín, bořit překážky a zmenšovat vzdálenosti," vysvětluje Baldessarini svůj výběr.

„Kontrolu jsem přenechal situaci, okamžiku a lidem. New York je městem protikladů a neuvěřitelné situace se odehrávají ve zlomcích sekundy. Kdo se pořád dívá jen do hledáčku, propásne ty nejlepší situace.“

Bezprostředně zachytit zajímavé okamžiky

Baldessarini však chce právě tyto kouzelné okamžiky zachytit z nejtěsnější blízkosti. Používá jednoduchou strategii – nebudit pozornost. Dokáže se vcítit do prostředí, pozná zvolenou lokalitu a obleče se co nejnápadněji do černé barvy. Svoji malou Leicu má pořád v ruce, ručně předostřenou na jeden metr. Se clonou mezi 8 a 11 a co nejkratší závěrkou je Baldessarini připraven fotografovat Manhattan průměrně deset hodin denně, během nichž nachodí pěšky přes deset kilometrů. Nechává se vést, čeká na situaci a ten správný okamžik. V dusném horku pozdně letního velkoměsta se Baldessarini přiblíží až k hranici své výdrže. Odměnou mu jsou mimořádně autentické a syrově věrné snímky.

Čtyři svazky nesčetných fotografií

Baldessariniův plán získává obrysy: hodlá vydat čtyři svazky, každý věnovaný jedné z newyorských čtvrtí – Manhattanu, Brooklynu, Harlemu a Bronxu. Po čtyřech týdnech se Baldessarini vrací s deseti tisíci snímků šťastně do Berlína. Vzniká poutavý sociogram bourající obvyklá klišé: zvláštní, křehký, rezignující i bojovný – s mnoha tvářemi, jako město samotné.

Baldessarini se svojí kurátorkou Biancou Winterovou během následujících tří měsíců vybral tisíc snímků a později výběr zúžil na konečných 450 záběrů. Během dalších dvou dnů intenzivní práce vznikla z této „esence“ nosná kostra knihy. „Vytištěné snímky a potřebný časový odstup od vlastní práce přinášejí ohromující možnosti: lidé, barvy a vzory se pozvolna slévají v jednolitý celkový obrázek,“ líčí výsledky společné práce fotograf. „Snímky hovoří samy za sebe. Lidé vypráví své příběhy bez zbytečných slov," popisuje Baldessarini se zaujetím.

Ediční práce a vydání ve vlastních rukou

Knižní vydání již získávalo své obrysy a Baldessarini stál před rozhodující otázkou: bude tak jako dříve spolupracovat s některým vydavatelstvím, nebo vydá první svazek vlastním nákladem? Baldessarini při četných jednáních s vydavatelstvími dostane několik nabídek, ale nakonec se rozhodne jinak. „Mnohá vydavatelství svalují celé riziko na mladé umělce. Vydavatelství vydělá peníze, zatímco umělec v nejlepší případě pokryje jenom své náklady. A v horším případě ani to ne,“ vysvětluje Baldessarini své rozčarování.

Proto svoji knihu vydává vlastním nákladem a celý svůj záměr vnímá i jako zdroj ponaučení. „Postprodukci si dělám stejně sám, neboť jsem přesvědčený, že jedině tak můžu správně předat svou vlastní vizi. Fotografie je naprosto subjektivní záležitostí a proto by mělo vše zůstat v rukách fotografa. Teď na sebe beru i vydání a marketing.“

Baldessarini edituje fotografie z devadesáti procent v Capture One a z deseti procent ve Photoshopu. A jako jeden z prvních fotografů používá nový monitor ColorEdge CG2730 značky EIZO. „Na mých monitorech značky Apple vypadají mé snímky vždycky dobře, ale jejich podání je často příliš ostré, příliš barevné nebo kontrastní. Takže vlastně nezískám odpovídající představu o samotných obrazových datech," zdůvodňuje fotograf své rozhodnutí.

„Proto jsem vsadil na hardwarově kalibrované grafické monitory značky EIZO. Díky tiskovému profilu ICC vidím již při obrazovkové korektuře, jak budou vypadat vytištěné snímky. Nový monitor ColorEdge CG2730 od firmy EIZO jsem dostal k vyzkoušení ještě před jeho uvedením na trh a jsem s ním extrémně spokojený. Profesionální přístroj pro nejvyšší nároky, které zcela naplňuje.“

Baldessarini si v tiskárně vybere ideální papír a může do detailu naplánovat zpracování knihy. „Výhodou je, že nejsem vázán požadavky vydavatelství,“ líčí Baldessarini. Nevýhodou ovšem zůstává, že se nemůžu spolehnout na distribuční síť vydavatele. V čase sociálních médií máme však i jiné úspěšné možnosti,“ je Baldessarini přesvědčen.

Momentálně pracuje na své další knize „Queens“ o osobách vystupujících jako Drag Queens. Titul by měl vyjít v létě 2017. Koncem roku se hodlá vypravit na tři měsíce do Ameriky točit svůj první dokumentární film.

O Tomasu Baldessarinim

Berlínský fotograf na volné noze. Roku 2012 absolvoval obor bakalář umění na Berlínské technicko-umělecké vysoké škole (BTK) se zaměřením na fotografii. Od té doby pracuje jako digitální operátor, retušér a fotograf. Zaměřuje se na reklamní a uměleckou fotografii.
Spolupracuje s agenturou Kelly Kellerhoff jako fotograf úrovně PhaseOne. Jeho fotografie otiskly mnohé noviny a časopisy – mimo jiné Die Welt, Die Zeit, Rolling Stone nebo Vice. Byl vyznamenán mezinárodní cenou Lucie Foundation 2016 a v témže roce obsadil první místo v soutěži PX3. Kromě četných společných výstav v New Yorku, Wisconsinu a dalších místech prezentoval svou tvorbu v roce 2015 i v berlínské Blond and Blond Gallery na samostatné výstavě „Anti.MonoStereo“.

CG2730 Řada CG
CG2730 ColorEdge

Plně vybavený monitor CG2730 splní díky panelu True Black, 16bitové tabulce LUT a přiložené cloně požadavky těch nejnáročnějších fotografů a designérů.

  • 68,4 cm (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Integrovaný snímač pro automatickou kalibraci
  • Formát 16:9
44990,00 Kč
Běžná cena vč. 21 % DPH.
  • 68,4 cm (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Integrovaný snímač pro automatickou kalibraci
  • Formát 16:9