„Věrnost barev je pro mě při zpracování snímků nejdůležitější. Vždy si musím být jistý, že na obrazovce vidím skutečné barvy. Jedině pak budou mé snímky vypadat u zákazníka nebo v knize tak, jak by měly. S vestavěným senzorem mého monitoru CG2730 nemám nikdy pochyby o dokonalé kalibraci. Monitor jsem totiž nastavil tak, aby sám pravidelně prováděl korekci.“

Uli Kunz

Uli Kunz se nechá hodiny táhnout v malém nafukovacím člunu arktickými vodami a při prvním spatření kosatek se i s kamerou vrhne do ledové vody. O pár týdnů později se už účastní potápěčské expedice do francouzských jeskyní. A jen několik dní nato se Uli Kunz potápí do křišťálově čisté třicetistupňové vody Indického oceánu a dokumentuje dramatické blednutí maledivských korálových útesů. Tak pestré jsou Kunzovy zeměpisné cíle. Všude ale sleduje tentýž vyšší cíl – zachytit zvláštnosti světa pod vodní hladinou. Kielský rodák Kunz potřebuje tyto snímky vodních zvířat a rostlin, aby přispěl k ochraně největší části životního prostředí na Zemi, jež většina lidí nikdy nespatří na vlastní oči.

Oops, an error occurred! Code: 201905250030565331a915

Potřebné speciální vybavení

Podvodní fotografování vyžaduje oproti práci na souši nejenom potápěčskou průpravu a vybavení, ale také náročnější fotografickou a osvětlovací techniku. „Barvy pod vodou jsou fantastické“ líčí Uli Kunz. Není však snadné tyto barvy nasvítit tak, aby byly viditelné a připravené k fotografování nebo filmování. Voda s přibývající hloubkou odfiltruje nejprve červené a poté i oranžové a žluté odstíny světelného spektra. Pak převažují už jen syté modrozelené a modré tóny. Ve velkých hloubkách, uvnitř vraků nebo v jeskyních pak často není vůbec žádné přirozené světlo. Podvodní fotograf si s sebou musí vzít blesky nebo svítilny, v jejichž světle barvy teprve vyniknou. 

Na barevném rozsahu záleží

Správné nasvícení odhalí nepopsatelné barvy všude na světě – nejen v tropických korálových útesech, ale například i v ledových norských fjordech, do nichž se Uli Kunz rád potápí: „Na mých podvodních snímcích nejsou jen všudypřítomné modré a nazelenalé odstíny. Vidíme na nich také sytě červené, zelené a žluté tóny, jež se bez barevného prostoru Adobe RGB neobejdou. Proto samozřejmě používám obrazovku Wide Gamut, abych bohatství barev vodního světa na těžce získaných snímcích byl vůbec schopen zpracovat,“ objasňuje Kunz. 

„Momentálně k tomu využívám monitor EIZO ColorEdge CG2730. Jeho ostrý a kontrastní obraz a kompletní pokrytí prostoru Adobe RGB mi umožňuje využít celý potenciál mých snímků a optimálně je připravit pro mé přednášky, knihy nebo jiné způsoby prezentace,“ přibližuje Kunz. 

Vestavěný kalibrační senzor se přitom podvodnímu fotografovi obzvláště hodí: „Věrnost barev je pro mě při zpracování snímků nejdůležitější,“ říká. „Vždy si musím být jistý, že na obrazovce vidím skutečné barvy. Jedině pak budou mé snímky vypadat u zákazníka nebo v knize tak, jak by měly. S vestavěným senzorem mého monitoru CG2730 nemám nikdy pochyby o dokonalé kalibraci. Monitor jsem totiž nastavil tak, aby sám pravidelně prováděl korekci.“

Ochrana vodního světa

Když se Uli Kunz zrovna nikde nepotápí, cestuje po Německu se svými obrazovými projekcemi a v mnohých televizních pořadech se zasazuje o ochranu ohroženého vodního životního prostředí. Kromě toho v potápěčské firmě Submaris se svými čtyřmi kolegy zpracovává četné výzkumné a dokumentační zakázky.

Oops, an error occurred! Code: 201905250030564e80425f

O fotografovi

Uli Kunz, ročník 1975, žije v německém Kielu. Je úspěšným mořským biologem, výzkumným potápěčem a podvodním fotografem a kameramanem. Jeho snímky vycházejí v časopisech Geo, National Geographic a dalších.

Se čtyřmi dalšími výzkumnými potápěči tvoří tým firmy Submaris nabízející výzkumné potápěčské práce pro vědecké a mediální účely.

Uli Kunz filmuje delfíny v Kielském zálivu

Podvodní fotograf při práci

Oops, an error occurred! Code: 20190525003056c9fd4f7f