"Kvalita monitorů EIZO je nedostižná a model CG2730 je toho dalším důkazem."

Marsel van Oosten, renomovaným nizozemským fotografem

Úvod

Monitor EIZO CG2730 zobrazující snímek, který jsem pořídil v Antarktidě fotoaparátem Nikon Z7.

Přibližně před rokem jsem napsal recenzi svého monitoru EIZO CG247X, který jsem použil jako náhradu celosvětově prvního monitoru s automatickou kalibrací CG245W. Nevýhoda dvou kanceláří ve dvou zemích, totiž v Holandsku a v Jihoafrické republice, spočívá ve skutečnosti že se vše musí zařizovat dvakrát. Proto jsem monitor CG245W ponechal v Holandsku a vzal si nový CG247X do Jihoafrické republiky, kde jsem prováděl většinu prací spojených se zpracováním snímků. Monitor CG247X disponuje rozlišením „pouze“ 1920 × 1200 pixelů, což je na první pohled poněkud zvláštní vlastnost, protože řada fotografů upřednostňuje monitory s rozlišením 4K nebo dokonce 5K. Chtěl bych zde stručně popsat své důvody.

Máte-li k dispozici dva 24palcové monitory, přičemž jeden z nich disponuje rozlišením 2K (1920 × 1200) a druhý rozlišením 4K (3840 × 2160), má tento druhý 4K monitor téměř čtyřikrát tolik pixelů jako monitor 2K. Vaše obrázky tak na monitoru s rozlišením 4K sice vypadají lépe, ale jejich zobrazení je podstatně menší.

Řada mých prací je určena k publikaci na internetu a jejich průměrná šířka je (nyní) přibližně 1600 pixelů. Zpracování obrázku o šířce 1600 pixelů na monitoru s rozlišením 2K je jednoduché, protože takovýto obrázek při 100% zvětšení zaplňuje téměř celou obrazovku. Na monitoru 4K však takovýto obrázek při 100% zvětšení nepokrývá ani polovinu obrazovky. To znamená, že provádění jemných úprav, například úpravy prokreslení, je výrazně obtížnější, protože je obraz velmi malý. Na monitoru s rozlišením 5K je tento problém ještě výraznější. Proto jsem se rozhodl pro monitor s rozlišením 2K.

Poté jsem však zjistil, že to nejsem jen já, kdo potřebuje další monitor, ale i moje žena Daniela, která zpracovává video. Rozhodl jsem se, že jí přenechám monitor CG247X, který již v jižní Africe mám, a že sobě pořídím jiný monitor. Mé zkušenosti s monitorem CG247X byly sice krátkodobé, avšak tak dobré, že jsem se pokusil zakoupit ten samý model. Při posuzování pro a proti mi došlo, že jsem při práci s monitorem CG247X postrádal pouze jedinou věc: Druhý monitor pro panel nástrojů programu Photoshop.

V tomto momentu jsem pomýšlel na model CG2730, protože je o něco větší (2560 x 1440 pixelů) a má větší poměr stran (16: 9). V tomto poměru stran pixely, které zde jsou navíc, přidávají obrazovce zejména na šířce. Neoříznutý snímek má poměr stran 2:3. Chcete-li snímek na tomto monitoru zobrazit co největší, aniž by došlo k oříznutí, zůstává na boku určité místo pro panel nástrojů programu Photoshop. Proto jsem se rozhodl pro model CG2730.

Vzhled a funkce

Moje první instalace s monitorem CG2730 v mé kanceláři v jižní Africe.

Model CG2730 vykazuje vzhled typický pro značku EIZO: čisté a funkční tvary. Kromě toho, že můj počítač Mac Pro a síťový disk LaCie 6big poskytují špičkové funkce, mají rovněž velmi poutavý vzhled. Monitor CG2730 je proti nim zřetelně zdrženlivý a to je naprostá výhoda. Při práci s mými snímky nechci být vyrušován nápadným vzhledem monitoru. Proto upřednostňuji kompletně černý matný povrch: tichý a nevtíravý.

Model CG2730 je místo běžných tlačítek vybaven elektrostatickými tlačítky, jež jsou umístěna na čelným rámu. Jsou podsvícená, takže monitor lze přehledně obsluhovat i na tmavém pracovišti. Tato tlačítka sice nepoužívám nijak často, ale zřetelně vnímám, oč lépe se používají než běžná tlačítka. I celková struktura obsluhy monitoru nekomplikovaná a přehledná. Funkce Button Guide, která zvyšuje přehlednost obslužných prvků zobrazujících se na obrazovce, v ovládacím poli okamžitě zobrazuje příslušnou funkci tlačítka.

Stínítko, které se dodává s modelem CG2730, není žádná nadbytečná ozdoba. Omezuje odrazy a světelnost na obrazovce a ochraňuje zrak. Velmi snadno se nasazuje a snímá (protože je magnetická) a omezuje světlo dopadající na obrazovku shora a ze stran. Radím vám: Používejte ji. Monitor můžete pootočit nahoru, dolů i do stran a změnit tak úhel pohledu. Je důležité postarat se o ergonomické vlastnosti pracoviště – použijte náležité kancelářské křeslo, které vašim zádům poskytne správnou oporu, zajistěte správnou výšku posezu podle vašeho stolu a uveďte monitor do příslušné polohy. Na internetu k tomuto tématu naleznete veškeré informace.

K monitoru můžete připojovat většinu běžných zařízení, tj. například stolní a přenosné počítače a kamery, neboť je vybaven širokým spektrem rozhraní. Konektor HDMI je ideální volbou pro zpracování videa a postprodukci. Ke své práci používám rozhraní DisplayPort, protože skýtá několik určitých předností. Rozhraní DisplayPort je tou správnou volbou i v případě, že chcete používat více monitorů zároveň.

Na boku monitoru je instalován integrovaný rozbočovač USB 3.0 se třemi konektory. Jsou užitečné zejména v situaci, kdy jsou všechny konektory USB v počítači již obsazené nebo pokud se váš počítač nalézá pod stolem. Občas zde připojuji USB disk.

Panel

Nejdůležitější součástí monitoru je samozřejmě displej. Model CG2730 je vybaven displejem s matovým povrchem a antireflexním povlakem. Tím se odlišuje téměř od všech ostatních monitorů a obrazovek: Váš televizor, chytrý telefon i notebook mají pravděpodobně displej s lesklým povrchem. Důvodem je, že obraz na lesklém displeji je poněkud výraznější. Pokud se však věnujete zpracování obrazu na profesionální či umělecké úrovni, nepřejete si, aby vaše obrázky působily v důsledku této vlastnosti poněkud odcizeně. Jde vám naopak o jejich věrnost. Váš displej by neměl zesilovat kontrast ani saturaci, ale musí být naopak neutrální. Od lesklého displeje se nadto lépe odráží okolní světlo, což unavuje oči. Díky kombinaci matného displeje se stínítkem a světelné stálosti při jakémkoli nastavení jasu snímky vypadají jako na papíře.

Monitor CG2730 zobrazující snímek z mé krátké cesty po Íránu.
Monitor CG2730 zobrazující snímek z mé krátké cesty po Íránu.

Osobně dávám přednost práci s obrázky ve slabě osvětleném prostředí. Moje kancelář se může na snímcích, jež doprovázejí tento článek, jevit jako velmi světlá, ale mohu ji vždy zcela zatemnit. Pracujete-li s obrázky jako já, víte, že na displejích LCD se tmavější odstíny často zobrazují slabě nebo vybledle. To může být problém, protože vás to může nutit k používání příliš vysokého kontrastu. Monitor CG2730 je vybaven displejem „True Black Display“, který poskytuje vysoký kontrastní poměr (1500:1) a zobrazuje hlubší tmavé odstíny – zejména při sledování monitoru v jiném než kolmém směru.

Protože je model CG2730 vybaven 10bitovým barevným displejem, můžete pracovat s rozsáhlým barevným spektrem. K dispozici máte miliardu různých barevných odstínů zároveň. To je 64krát více než u 8bitové reprodukce. Výsledkem jsou jemnější barevné přechody a menší rozdíly mezi sousedními barvami. Pro dodatečné zpracování je rovněž důležité rozšíření stupnice šedi. Je-li aktivní 10bitový rozsah odstínů šedé, zobrazuje se o 6 až 14 % více stupňů šedé.

Je to sotva k uvěření, ale monitor je vybaven i vlastním teploměrem. Odstraňuje kolísání barev způsobené výkyvy okolní teploty, takže jas i teplota barev zůstávají konstantní.

Vyfoceno z ledové jeskyně na Islandu.
Vyfoceno z ledové jeskyně na Islandu.

Větší barevný prostor

Při zpracovávání snímků v programu Lightroom, Photoshop nebo v obdobných programech můžete obvykle volit z řady barevných prostorů. Barevné prostory, které fotografové používají nejčastěji, jsou sRGB a Adobe RGB. sRGB je menší barevný prostor, což znamená, že obsahuje menší počet barev než například Adobe RGB. Z tohoto důvodu se prostor sRGB používá nejčastěji na internetu a v mobilních zařízeních. Pro náročnější zpracování snímků se doporučuje Adobe RGB, protože tento barevný prostor je až o 30 % větší než sRGB. To znamená, že obsahuje bohatší barevné spektrum a výraznější barvy.

Adobe RGB je zároveň zároveň celosvětovým oborovým standardem pro tiskárny a nakladatelství a používání tohoto barevného prostoru je tak v každém ohledu účelné. Ne každý monitor však zobrazuje všechny barvy obsažené v prostoru Adobe RGB. Pracujete-li na monitoru s menším barevným prostorem, nemůžete vidět všechny barvy obsažené ve vašich snímcích a to vám znemožňuje důslednou práci.

Snímek, s nímž jsem dosáhl celkového vítězství v soutěži „Wildlife Photographer of the Year“, jsem zpracovával na monitoru EIZO CG2730
Snímek, s nímž jsem dosáhl celkového vítězství v soutěži „Wildlife Photographer of the Year“, jsem zpracovával na monitoru EIZO CG2730

Monitor CG2730 je vybaven displejem s větším barevným prostorem, který reprodukuje až 99 % barevného prostoru Adobe-RGB. Pokud se snímky pořízené ve formátu RAW převádějí do barevného prostoru Adobe RGB, tento monitor zajistí skutečně věrné zobrazení. To je důležité zejména při práci se snímky obsahujícími syté modré nebo zelené odstíny (jako například oba snímky výše). Monitor CG2730 tyto odstíny zobrazuje. Na monitoru s menším barevným prostorem, jako je například sRGB, se však zcela nezobrazují.

Díky téměř tiskově věrnému zobrazení s větším barevným prostorem matového displeje modelu CG2730 je příprava obrázků pro tisk velmi snadná. To, co vidím na obrazovce, přesně odpovídá tomu, co uvidím po vytisknutí – a rovněž ušetřím čas, který bych musel věnovat časově náročným korekturám.

Kalibrace

EIZO ColorNavigator

Když si hosté našich fotografických výprav stěžují, že při tisku nedosahují konzistentních výsledků, je příčinou téměř vždy nesprávná kalibrace jejich monitorů. Chcete-li si být naprosto jisti, že to, co vidíte na obrazovce, přesně odpovídá tisku, musíte nejprve kalibrovat monitor.

U většiny monitorů jste odkázáni na samostatně pořizovaný kalibrační přístroj, který málokdy pochází od výrobce vašeho monitoru. Připojení a použití takovýchto přístrojů může být časově náročné a obtížné – taková je moje vlastní zkušenost. Společnost EIZO nabízela špičkové monitory se zabudovanými kalibračními senzory jako vůbec první na trhu. Jedním z nich je model CG2730. Samotný senzor je velmi malý a je umístěn v rámu nad displejem. Všimnete si jej až na začátku kalibrace.

Kromě něj budete potřebovat pouze program EIZO ColorNavigator. I v případě, že nedisponujete rozsáhlými technickými znalostmi v tomto oboru, stačí vám ke kalibraci pouze několik málo úkonů. A pokud určitými znalostmi disponujete, můžete samostatně stanovit úroveň bílé, hodnotu gamma, jas a křivku reprodukce barev. V každém případě probíhá kalibrace zcela automaticky na základě tovární kalibrace a je tak nepřekonatelně rychlá a přesná. Jak vidíte výše, mám nastaven jas 100 cd/m², úroveň bílé 6500 K a hodnotu gamma 2,20. Tato nastavení jsou optimální pro mě samotného, ovšem vy můžete upřednostňovat poněkud studenější nebo naopak teplejší úroveň bílé. Nastavení jasu závisí na intenzitě osvětlení vašeho pracoviště: Čím jasnější je kancelář, tím jasnější musí být i váš monitor.

Díky programu ColorNavigator, který se dodává společně s našimi monitory, a nabídce na obrazovce (OSD) můžete dále nastavit požadovaný čas kalibrace a zajistit si tak plně automatickou kalibraci monitoru. Tímto způsobem můžete například určit, že se má kalibrace provádět o polední přestávce nebo v noci. Počítač přitom vůbec nemusí být zapnutý. Symbol aplikace ColorNavigator mění svou barvu. Je-li váš monitor kalibrován, je tento symbol modrý, ale jakmile je zapotřebí provést novou kalibraci, zčervená.

Závěr

V posledních osmi letech jsem z výše uvedených důvodů používal monitory EIZO s rozlišením 1920 × 1200. Své monitory CG245W a CG247X stále považuji za skvělé přístroje, ale musím uznat, že CG2730 je pro mé účely perfektním modelem. V rozlišení 2560 × 1440 pixelů jsou mé snímky na obrazovce větší, což platí zejména v situaci, kdy pracuji se snímky určenými pro internet o šířce 1600 pixelů. Poměr stran 16:9 je ideální, protože zde mám místo pro pracovní plochu aplikace Photoshop a navíc dostatek místa pro příslušné nástroje a palety. Tento monitor vykazuje kompaktnější rozměry a čistí design než model CG247X, ale výkon je stejně dobrý. Snímky nezpracovávám na svém notebooku MacBook Pro – a „vinu“ na tom nese EIZO. Kvalita monitorů EIZO je nedostižná a model CG2730 je toho dalším důkazem.

Monitory EIZO sice nejsou levné, ale rozhodně stojí za to. Pokud si však jako já vyberete monitor s rozlišením 2K nebo 3K, můžete ve srovnání s nákupem monitoru 4K nebo 5K významně ušetřit.

Nejsilnějším argumentem pro nákup zařízení řady ColorEdge je zabudovaný kalibrační senzor společně s přehledným programem ColorNavigator. V minulosti jsem používal externí kalibrační přístroje, což často vedlo k nevyváženým výsledkům a starostem. Proces kalibrace monitoru CG2730 je naopak nekomplikovaný a poskytuje konzistentní výsledky. Závěrem: Potřebuji monitor, na který se mohu absolutně spolehnout. Zpracování snímků může být velmi časově náročné a pokud váš monitor vykazuje i jen nepatrné odchylky od požadovaného stavu, je vaše práce nenávratně ztracena. Na kvalitu modelu CG2730 se můžete spolehnout.

K monitoru je poskytována kromě pětileté záruky výrobce na všechny komponenty včetně displeje LCD i záruka přesnosti jasu a barev na dobu 10 000 hodin provozu od data zakoupení při maximálním jasu 120 cd/m² a teplotě barev mezi 5000 a 6500 K. Pokud byste svůj monitor používali denně osm hodin pět dní v týdnu padesát týdnů v roce, což odpovídá 2000 hodinám, rovná se 10 000 hodin pětiletému období.

Za sebe tento monitor jednoznačně doporučuji.

O autorovi

Marsel van Oosten je renomovaným nizozemským fotografem přírodních krás. Společně se svou manželkou Daniellou provozuje podnik Squiver, který organizuje specializované fotografické expedice do přírody všech světadílů pro malé mezinárodní skupiny s různým stupněm odborných znalostí. Nyní je držitelem titulu „Wildlife Photographer of the Year“, dříve obdržel tituly „Travel Photographer of the Year“ a „International Nature Photographer of the Year“.

Další informace získáte na stránkách: www.squiver.com

CG2730 Řada CG
CG2730 ColorEdge

Plně vybavený monitor CG2730 splní díky panelu True Black, 16bitové tabulce LUT a přiložené cloně požadavky těch nejnáročnějších fotografů a designérů.

  • 68,4 cm (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Integrovaný snímač pro automatickou kalibraci
  • Formát 16:9
44990,00 Kč
Běžná cena vč. 21 % DPH.
  • 68,4 cm (27 palců)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Integrovaný snímač pro automatickou kalibraci
  • Formát 16:9