Všechny části

Colourclass Namibia

Namibia_Stage.jpg

Část 1. – Naše vybavení

S Air Namibia letíme z Frankfurtu do Windhoeku. Odtud jedeme do národního parku Namib Naukluft, kde se ubytováváme v Sossus Dune Lodge. Nastává nejvyšší čas na přípravu našeho vybavení. V tomto kurzu Colourclass fotografujeme a filmujeme s aparáty a objektivy řady α značky Sony. Stativy a panoramatické hlavice Novoflex dodají našim fotoaparátům potřebnou stabilitu při panoramatickém, astronomickém a časosběrném fotografování. Přitom se uplatní i časovač LRT Pro Timer značky Gunther Wegner. Používáme zbrusu nový monitor EIZO ColorEdge CS2740, s nímž kdekoliv vytvoříme dokonalé editační pracoviště s nezkreslenými barvami. Nový držák filtrů Haida M10 nám ještě více usnadní zacházení s přídavnými filtry. Nezapomněli jsme ani na výkonný 360stupňový fotoaparát Ricoh Theta Z1.

Část 2. – Základy panoramatické fotografie

Deadvlei patří mezi nejznámější namibijská místa. Staleté soušky uprostřed červených dun viděl snad už každý. Osobní návštěva je silným zážitkem, který lze stěží zprostředkovat jediným snímkem. Proto nás Alexander Heinrichs v této části seznámí se základy panoramatické fotografie. Let horkovzdušným balónem nám umožnil fotografovat park Namib z dech beroucí perspektivy.

Část 3. – Základy astronomické fotografie

Abychom jedinečné prostředí Deadvlei zachytili i ze vzduchu, najímáme si vrtulník. Namibie patří mezi státy s velmi nízkým světelným znečištěním. Jsou zde tedy ideální podmínky, aby nám Alexander Heinrichs mohl popsat základy astronomické fotografie.

Část 4. – Základy časosběrné fotografie

Přemísťujeme se do hotelu Delight ve Swakopmundu. Odtud vjíždíme ze severu opět do národního parku Namib Naukluft. Park zde sahá až k Atlantiku. Vozidla s pohonem všech kol nám dovolí prozkoumat světle žluté duny. Na Pelican Pointu u zálivu Walfis můžeme fotografovat nesčíslné ploutvonožce, plameňáky a pelikány.

Prvním krokem od fotografie k filmu je časosběrné snímání. Zde se z každých 25 samostatných snímků složí vždy jedna sekunda filmu. Postup nám v této části vysvětlí náš kameraman Stephan Klein. Použijeme přitom časovač LRT Pro Timer a software LRTimelapse značky Gunther Wegner.

Že je i zdánlivě mrtvá písečná poušť plná života jsme na vlastní oči viděli při výpravě Living-Desert-Tour.

Část 5. – Nejdůležitější tipy pro fotografování divoké přírody

Jedeme dále do Damaralandu a rozbíjíme tábor v Camp Kipwe. Odtud se vydáváme hledat divoké slony. Fotografování divokých zvířat během okružní jízdy jejich přirozeným prostředím se zásadně odlišuje od snímání v zoologické zahradě nebo na fotografické expedici. V této části nám Alexander Heinrichs vysvětlí, jak nejlépe fotografovat divoká zvířata na vyjížďkách typu Game-Drive.

Část 6. – Tipy pro fotografování na safari

Cesta nás vede dál na sever do ubytovny Etosha Safari Lodge. Odtud vyrážíme do národního parku Etosha na fotografování divokých zvířat. Obrovský národní park prozkoumáváme jako obvykle z otevřeného safari džípu. Z bezpečí vozu můžeme fotografovat mimo jiné divoké nosorožce, slony, lvy či zebry. Christian Ohlig ze společnosti EIZO poskytuje užitečné rady, jak na tomto typickém safari pořídit co nejlepší snímky.

Část 7. – Tipy na používání autofokusu u rychlých zvířat

Vracíme se zpět na jih do parku Okonjima, kde přenocujeme v kempu Okonjima Plains Camp. Okonjima je chráněná oblast o rozloze 200 kilometrů čtverečních významná především výskytem divokých kočkovitých šelem. Sídlí zde i nadace AfriCat. Kromě nesčetných divoce žijících kočkovitých šelem zde v obrovském výběhu přebývá mnoho gepardů, kteří jsou pro život v divočině příliš krotcí. Správci pro tyto velké šelmy pravidelně připravuji tréninkové trasy, aby zvířata zůstávala v duševní i tělesné kondici. Je to výzva nejenom pro tato nejrychlejší suchozemská zvířata, ale také pro autofokus našeho fotoaparátu Sony. Alexander Heinrichs nám přitom poskytne rady pro nejlepší nastavení autofokusu při snímání rychle se pohybujících objektů.

Část 8. – Filmové vyprávění příběhů

V této části se vypravíme hledat divoké levharty žijící v Okonjimě, přírodní rezervaci pro kočkovité šelmy. Všichni máme moderní fotoaparáty, které v zásadě můžeme použít i jako velmi výkonné filmové kamery. Ale filmování a fotografování jsou dvě odlišné věci. Proto nám náš kameraman Stephan Klein ukáže, jak přistupuje k natáčení filmového kurzu Colourclass, a na výpravě za levharty nám poskytne důležité rady, na co si při filmování dát pozor.

Část 9. – Nastavení barev: fotoaparát, software a kalibrační cíle

Příjezdem na ubikaci Waterberg Plateau Lodge jsme se ocitli bohužel již na poslední zastávce naší cesty Namibií. Prohlédneme si nosorožce tuponosé žijící v této oblasti a letmo se podíváme také na dílo z uplynulých týdnů. Počasí je proměnlivé, takže se budeme věnovat technickým stránkám fotografie. Christian Ohlig, odborník na správu barev ze společnosti EIZO, nám vysvětlí, jaký barevný prostor ve fotoaparátu zvolit, jak programy jako AdobeLightroom nebo Photoshop zpracovávají barvy a jak bychom je měli nastavit. Po návratu do Německa nám na příkladu zbrusu nového monitoru EIZO ColorEdge CS2740 popíše, proč a jak musíme při kalibraci zvolit kalibrační cíl odpovídající podmínkám na pracovišti.

Část 10. – Tipy k postprodukci videa

Již zpátky v Německu nám kameraman Stephan Klein objasňuje, jak přistupuje k postprodukci filmů Colourclass, a poskytuje užitečné rady pro správu dat v nástroji G-SPEED Shuttle SSD od G-Technology. Zvláštní pozornost věnuje i hudební stránce. Hudbu si obstaráváme z hudební databanky Epidemic Sound, jež se zaměřuje na potřeby filmařů a youtuberů.

Část 11. – Obrazovkové korektury před tiskem ve fotografické laboratoři

Metoda tisku, inkoust a především použitý tiskový materiál má velký vliv na výsledný výtisk. Christian Ohlig, odborník na správu barev ze společnosti EIZO, v poslední části kurzu Colourclass Namibia vysvětluje, jak použít režim obrazovkových korektur softwaru pro úpravu obrázků ke kontrole budoucího výtisku ještě na monitoru. Přitom navštíví profesionální laboratoř White Wall a důkladně zhodnotí snímky z Namibie vytištěné na nejrůznější materiály. Pak na programech Adobe Lightroom a Photoshop a na monitoru EIZO ColorEdge CS2740 ukáže, jak lze již na obrazovce simulovat vliv dalších výrobních kroků a jak lze snímek optimalizovat s ohledem na specifické vlastnosti zvolené technologie.