KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE
Colourclass Lofoten
V kurzu Colourclass Lofoten se vše točí kolem každého aspektu krajinářské fotografie. Na severonorské Lofotské ostrovy jsme se vypravili v nejatraktivnějším čase, abychom vám v šestici filmů představili celý proces krajinářské fotografie: vybavení, výběr lokací, nasvícení, využití filtrů nebo úpravu snímků stejně tak jako kalibraci fotoaparátu a monitoru, tiskové profily, fotografické tiskárny, speciální papíry, softproof a profily ICC.
Části
Část 1: Výběr vybavení a příjezd
Celá první část kurzu Colourclass Lofoten se týká vybavení. Každý krajinářský fotograf neustále hledá ideální vybavení spojující nejvyšší možnou kvalitu s nízkou hmotností. Proto při fotografování používáme kompaktní a lehké systémy Fujifilm GFX a X, které výborně doplňují karbonové stativy Gitzo. Pro různé světelné podmínky jsme přibalili násuvné filtry Haida. Vybavení nosíme v batozích f-stop gear. Serdar z PhotoTour4U kromě toho popisuje, na co určitě nezapomenout při fotografování za polárním kruhem.
Část 2: Výběr lokací a užitečné aplikace
Světlo a počasí tvoří dvojici rozhodujících faktorů, které při plánování krajinářských fotografií v žádném případě nemůžeme opomenout. Ve druhé části kurzu Colourclass Lofoten ukazujeme, jak přistupujeme k výběru lokací a které aplikace přitom používáme. Pro krajinářskou fotografii je totiž mimořádně cenný zejména čas mezi občanským a nautickým soumrakem.
Část 3: Histogram a využití přechodových a šedých filtrů
Dynamický rozsah světla v krajinářské fotografii je podstatně větší než rozsah zachytitelný nejlepšími současnými fotografickými snímači. Proto je obzvláště důležitá dokonalá expozice. Ve třetí části kurzu Colourclass Lofoten vám vysvětlíme, jak pomocí histogramu nejlépe využít dynamický rozsah senzoru a jak dynamiku ovlivňovat přechodovými filtry Haida. Kromě toho se zaměříme i na uplatnění šedých filtrů pro dlouhé expozice za denního světla.
Část 4: „Analýza lokace“ – Jak velkolepou krajinu přenést na působivou fotografii
Jak přenesu jedinečnou krajinnou scenérii na působivý krajinářský snímek? Ve čtvrté části kurzu Colourclass Lofoten nám Serdar a Christian na příkladu se starobylým dřevěným kostelíkem Gimsøy ukáží, jak pracují s lokací. Serdar o tom mluví jako o „filetování krajiny“.
Část 5: Kalibrace fotoaparátu. Monitory a kalibrace monitoru
Celá pátá část kurzu Colourclass Lofoten se týká správy barev v „digitální temné komoře“. Christian předvádí použití nástrojů SpyderCube a SpyderCheckr od firmy datacolor k vytvoření dokonalých výchozích podmínek pro konverzi formátu RAW a navazující zpracování obrazu na počítači. Pro fotografa je nezbytný grafický monitor jako například některý zástupce řady ColorEdge od firmy EIZO. Aby trvale poskytoval nezkreslenou podobu obrazových dat, musí se pravidelně kalibrovat. Důvody jsou rovněž vysvětleny v této části.
Část 6: Tiskové profily, profily ICC, papíry, nastavení tiskárny a tisk
Jak mohu už na monitoru spatřit výslednou podobu svého snímku, když se jej chystám vytisknout na speciální papír? Co je softproof? I na tyto otázky odpovídá Christian v šesté části kurzu Colourclass Lofoten a vysvětluje také, jak a kde se dají získat profily ICC nebo jak si je může fotograf sám sestavit. Kromě toho upozorňuje, na co je třeba dbát při tisku na naší tiskárně Epson, abychom se na závěr našeho kurzu Colourclass Lofoten mohli radovat ze snímků vytištěných na ten nejjemnější papír značky ILFORD.
Poslání
Světlo a barvy hrají v krajinářské fotografii rozhodující roli – určují totiž rozdíl mezi prostým snímkem krajiny a působivou krajinářskou fotografií.
Začínáme výběrem vybavení a plánováním. Dále ukazujeme, jak pomocí histogramu dokonale exponovat krajinářské snímky a jak pomocí filtrů regulovat průchod světla pro dokonalé využití omezeného dynamického rozsahu snímače nebo pro prodloužení expozičních časů za denního světla. Vysvětlujeme náš přístup k hledání motivů. Jak vyplývá už z názvu kurzu, zvláštní důraz klademe v tomto seriálu na barvy. Objasňujeme, jak kalibrovat fotoaparát, jaký monitor by měl fotograf používat a proč je nutné obrazovku kalibrovat. Díky profilům ICC lze již na monitoru spatřit konečnou podobu vytištěných snímků. Jak takový softproof probíhá, jak si můžeme sami vytvořit profily ICC a na co je třeba dát pozor při tisku – i to je součástí kurzu Colourclass Lofoten.
Lokace: Lofoty (Norsko)
Na severu Norska se až do vzdálenosti 300 km za polárním kruhem rozprostírá souostroví Lofoty. Norský název „Lofoten“ znamená „rysí noha“. Poloha na dalekém severu umožňuje zažít na Lofotských ostrovech koncem dubna „trvalý soumrak“. Ten se vyznačuje hodiny trvající úchvatnou zlatou září dopadající šikmo na zemský povrch. A s trochou štěstí člověk spatří dokonce i polární záři. Výjimečné barvy vytvářejí dokonalé podmínky pro krajinářskou fotografii.
Fotografové
Partneři
S krajinářskou fotografií se pojí i značně rozsáhlá výbava. Firma EIZO spolupracovala při přípravě kurzu Colourclass Lofoten s četnými partnery z oboru fotografie:
Za významnou podporu děkujeme firmám datacolor, EPSON, f-stop gear, Fujifilm, Gitzo, Haida, ILFORD, PhotoTours4U a PixelComputer.