Správa barev je pro fotografy zásadní téma. Pokud se jí nezabýváme, zprvu nám neschází. Proč se jí tedy vlastně máme trápit? Mnozí fotografové netuší, že snímky se nezobrazují stejně na všech zobrazovačích, tj. monitorech. Tentýž soubor může například vypadat úplně jinak na notebooku a na monitoru v práci. Večer na gauči pak tento obsah na tabletu vypadá ještě úplně jinak. Příčina je jasná: zanedbaná správa barev.
Správa barev a kalibrace
Správa barev pro fotografy
Co je tedy správa barev a proč je nezbytná?
Zanedbání správy barev pozná fotograf zpravidla v následujících dvou situacích: Množí se reakce, že vaše fotografie na webu jsou příliš světlé, příliš tmavé, příliš barevné nebo příliš kontrastní. Nebo se stane, že své fotografie poprvé vytisknete a zklamaně zjistíte, že výtisk se více či méně odlišuje od podání na monitoru, a tím i od vašeho očekávání.
Člověku však není zřejmé, v čem tkví příčina odchylek mezi zobrazením na monitoru a podáním na webu nebo na papíře. A co je horší: Nepřeberné možnosti nastavení programů, monitoru, či případně také tiskárny člověka namísto pomoci spíše matou.
Ucelený přehled o tomto tématu nám v seriálu sestávajícím z 12 článků jako hostující autor našeho cyklu Poznatky z praxe podá Sam Jost, autor knihy „Správa barev pro fotografy“, a k tomu samozřejmě připojí řadu užitečných tipů.
Jejich stručný seznam
O Samu Jostovi
Už jako kluk měl Sam Jost rád fotoaparáty a bavilo ho aranžovat scény s domácími zvířaty a sestavovat z nich malé obrazové knížky. Jakmile si začal vydělávat, koupil si jednoduchou zrcadlovku a pustil se do fotografování večírků, festivalů, divadla, prostě všeho, co se před před objektivem šustlo. Fotografie si vyvolával sám. Když se na trhu objevily první digitální fotoaparáty, chtěl co nejdříve upravovat fotky na počítači a fotochemie se zbavit. Trvalo několik dalších let, než začaly být digitální přístroje běžně dostupné. V roce 2000 si tak koupil svůj první kompaktní aparát, skutečně profesionálně však začal fotografovat až s pořízením první digitální jednooké zrcadlovky v roce 2004. Od té doby má fotografii jako vedlejší zaměstnání, píše knihy a nabízí workshopy, jak mu čas dovolí.
Sam Jost