Precizní zobrazení barev

Kritéria výběru grafických monitorů

EIZO_ColorEdge_Drucken_1062_v8_sRGB_3000x2250.jpg

Úhlopříčka obrazovky, rozlišení, design a v neposlední řadě také cena patří obvykle mezi rozhodující kritéria při výběru monitoru. Ve tvůrčích odvětvích ovšem hrají roli také mnohé další vlastnosti.

Každý jistě zažil situaci, kdy obrazová data vypadala na monitoru zcela jinak než na displeji notebooku nebo na kolegově počítači. Časté jsou i případy, kdy se výtisk výrazně odchyluje od podoby na obrazovce, přestože byla použita simulace tisku v režimu obrazovkových korektur se správným profilem ICC. Potíž je, že uživatel těžko zjistí, který krok celého procesu je chybný. Má to na svědomí samotný monitor nebo jeho nastavení? Tkví chyba v nastavení barev v operačním systému nebo v grafickém editoru? Nebo je příčinou problémů tiskárna? Co když je těch důvodů více?

Obecně platná odpověď sice neexistuje, ale zkušenosti ukazují, že hlavní příčinou problémů bývá často displej. V každém případě platí, že bez profesionálního zkalibrovaného monitoru schopného reprodukovat nezkreslená obrazová data nelze spolehlivě pracovat s barvami. Kvalita výsledku je pak spíše otázkou náhody. Z toho důvodu představuje monitor vždy základní předpoklad přesné editace barev. V čem ale spočívají příhodné vlastnosti grafických monitorů?

Nejvyšší přesnost při úpravách barev

Máme-li si být jisti, že obraz na monitoru odpovídá skutečným datům, musí použitý monitor splňovat dva předpoklady. Předně musí být optimalizován podle specifických požadavků na zobrazování grafického obsahu. Dále musí být zkalibrován, neboť každý monitor stárne. Tato kalibrace by se měla provádět pravidelně a řádně.

Korekce homogenity a barevné jednotnosti

No monitor panel comes complete with perfectly calibrated brightness and colour purity. Each monitor is darker is some places than others, and some places display unnecessary colours. This is caused by the production process, and each individual LCD panel is different. When editing graphics, the user must be sure that shadows or unnecessary colours are part of the image and are not being caused by a poorly-calibrated monitor.

EIZO monitors undergo a special procedure to rule out this source of error. Each panel is measured across the whole panel area – in different sectors and brightness levels – and then calibrated accordingly. This process, known as the Digital Uniformity Equalizer (DUE), is time-consuming, but it is the only way to guarantee homogeneous image display across the entire monitor area.

Barevný prostor

Farbraum_EN_3000x2000.png

Zobrazení většiny běžných monitorů pokrývá v nejlepším případě barevný prostor sRGB. Výrazně rozsáhlejší barevný prostor Adobe RGB upřednostňovaný při práci s grafikou tyto monitory nezobrazí. Naopak obrazovky se širokým barevným rozsahem jako například EIZO ColorEdge CS2730 pokrývají celý barevný prostor Adobe RGB a zvládají i zobrazení mnoha tiskových barevných prostorů.

Kalibrace – co vlastně znamená stejný?

Zde je zásadní problém: systém zná pouze obrazový signál předávaný z počítače do monitoru. Nedozví se však, jak jej monitor zpracuje, neboť zpětná vazba chybí. Tu lze vytvořit až kalibračním procesem. Během ní se pomocí kalibračního senzoru a příslušného softwaru porovná stanovený obrazový signál se skutečným obrazem na monitoru. Zde se vždy vyskytují větší či menší odchylky. To je však jen první krok. Další krok představuje korekce těchto chyb.

Hardwarová nebo softwarová kalibrace

Ke korekci odchylek vedou dvě cesty: hardwarová nebo softwarová kalibrace. Obě vyžadují kalibrační senzor a kalibrační software. Při softwarové kalibraci se sestaví korekční profil, kterým se signál grafické karty zkreslí opačným způsobem, než jak zkresluje monitor. Společným působením obou těchto odchylek vznikne nezkreslený obraz.

Naopak při hardwarové kalibraci se obrazový signál nemění. Namísto toho se monitor vyladí úpravou vnitřních převodních tabulek LUT (Look-up-Table) definujících přiřazení barev. Tím se koriguje míchání barev na úrovni subpixelů. Hardwarová kalibrace je výhodnější, neboť při ní na rozdíl od softwarové kalibrace nedochází ke ztrátě kvality. Proto všechny monitory EIZO ColorEdge nabízejí hardwarovou kalibraci. Modely řady CG jsou vybaveny vestavěným kalibračním senzorem pro automatickou rekalibraci. To šetří čas a tím i peníze.

EIZO_ColorEdge_Fotografin_Sideshot_DSF1609_V1_sRGB_3000x2000.jpg

Vestavěný kalibrační senzor v monitoru ColorEdge

16bitová tabulka LUT

Monitory řady EIZO ColorEdge používají namísto osmibitové tabulky LUT tabulku šestnáctibitovou. Díky ní nejsou k dispozici miliony, ale miliardy různých barevných tónů. Tím je zajištěno, že i po všech korekcích a kalibracích zbude dostatek barevných odstínů pro dokonalé zobrazení přechodů v desetibitovém grafickém procesu.

Shrnutí

Čím se musí vyznačovat grafický monitor:
  • Širokým barevným rozsahem
  • Přesným podáním barev
  • Homogenní reprodukcí barev a jasu
  • Spolehlivým softwarem pro správu barev s přehlednou obsluhou
  • Přesnou hardwarovou kalibraci

 

Nejen precizní obraz

Monitory EIZO ColorEdge kromě obrazové kvality nabízejí mnohem více: Umožňují dokonalé ergomonické nastavení výšky a sklonu. Díky matnému povrchu a antireflexní vrstvě účinně potlačují odlesky. Ochranné stínítko eliminuje nežádoucí dopady světla a zvyšuje přesnost zobrazení. K tomu EIZO nabízí standardní pětiletou záruku. Proto monitory ColorEdge představují ideální a spolehlivý nástroj pro grafické aplikace. Zbytečné korektury a chybné výtisky se stanou minulostí.

EIZO_ColorEdge_Fotografin_0513_v5_sRGB_3000x2250.jpg
ColorEdge

Grafické monitory

Chcete si pořídit grafický monitor? Vyberte si ze základní řady CS nebo z profesionální řady CG monitor, který bude zcela vyhovovat vašim požadavkům.

Do portfolia ColorEdge

Použité grafické monitory

Evely_Duis_Stage_Startseite_2256x1270.png

ColorEdge Ambassador Evely Duis

Přečtěte si, co dělá dokonalý obraz pro Evely Duisovou a jaký význam mají grafické monitory EIZO pro práci velvyslance ColorEdge.

Zjistěte více
Pascal-Vandecasteele-stage.jpg

ColorEdge Ambassador Pascal Vandecasteele

ColorEdge CG319X je spolehlivým společníkem fotografa architektury a portrétů Pascala Vandecasteeleho. Na vynikající reprodukci barev tohoto monitoru se může spolehnout i při fotografování produktů.

Zjistěte více
Tanja_Brandt_stage2.jpg

Tanja Brandt

Tanja Brandtová je fotografka divoké přírody a fenomén sociálních médií. Společnost EIZO představuje její práci a Brandtová se dělí o své zkušenosti s monitory CG2700X a CS2740 4K ColorEdge.

Zjistěte více
Marianna_Santoni_Image_2_1728x1152.png

Marianna Santoni

Marianna Santoni je mezinárodně působící italská fotografka a světově uznávaná odbornice na Photoshop. Marianna využívá své humanitní vzdělání i špičkové technické znalosti a od roku 2002 se její tvorba pohybuje na pomezí umění a techniky.

Zjistěte více

Máte nějaké otázky?

Rádi vám pomůžeme s výběrem vhodného monitoru přímo pro vaši práci.

Spojte se s námi
H07_Kontakt.jpg